close

 

我兒四十歲

40年前的今天 你出生了 我們高興的和親朋好友們宣佈你的到來

我兒四十歲

一歲半的你成為一位大哥哥了

我兒四十歲

爸媽最引以為傲的是你們兄弟倆感情很好

1988薇閣.jpg

1989年3月薇閣幼稚園運動會 從澳洲回來的表哥Tim也來看你

運動會後我們就搬去New Jersey

上了幾個月的薇閣幼稚園是你唯一受過的中文教育

我兒四十歲

1989-1990 North End Kindergarten

我兒四十歲

1990-1991 North End 一年級 你是班上唯一的亞洲人

我兒四十歲

二年級的你參加學校的小小棒球隊

我兒四十歲

三年級 班上有了一位日本人 你終於不是唯一的亞洲人了

念完三年級我們全家搬到香港

我兒四十歲

四年級在香港國際學校

我兒四十歲

1994-1995 五年級 在HKIS打籃球和棒球 棒球成為了你的最愛(Ken也在同一個棒球隊呢)

我兒四十歲

六年級結束前 班上的每個同學互相表達看法 這些是你的同學們對你的印象

我兒四十歲

我的夏假.jpg

 

1996-1997 七年級時你寫的兩篇文章

 

英文那篇述說三年級的你不畏強權 正面對戰一位六年級生

直到現在 你不怕挑戰的個性從沒改變

 

中文的那篇第二段第一個句子

”我們沒有人要去Choate,但是我的老媽(逼)我們去。“

你不會寫(逼)這個字 還用了注音符號我兒四十歲

 

我只能說我這個”虎媽“運氣真好 因為有你和ken 我的二個好兒子

我兒四十歲

我兒四十歲

1997-1998 八年級和籃球隊友的合照 還有那時你的小女友Bekki寫給你的信我兒四十歲

 

 

1998-1999 九年級你到Lawrenceville住校

對不喜歡離開家的你真的是一個痛苦的經驗

寫給媽媽的信 (1).jpg

寫給媽媽的信 (2).jpg

我兒四十歲

除了捨不得我們 你也捨不得阿弟 看到那時你們二人寫的信件 為你們的兄弟情而感動 

 

 

你從小跟阿婆的時間不少 所以感情也特別好

給阿婆的信.jpg

阿婆的信.jpg

1999-2000 十年級 你給阿婆的信祝阿婆生日快樂 阿婆回信:

興家,興齊: 接到你們的fax,我高興死了。寫的真好,都大有進步,字也漂亮許多,我也想你們,常常還是想到你們小時候的事情,阿婆和阿公太喜歡你們這些小外孫們了。今年我和興家同一天生日,所以我在這裡也祝興家事事如意,三月再見,先祝你們兩人在美國好,也要說聲過年好,身體健康,心想事成。阿婆”

我兒四十歲

2000-2001 十一年級 你是Hamill House Football的主將 

那兩年打House Football 你拼命三郎式的打法 讓我心驚膽跳

青春期的你沒有任何問題 因為你把心中所有的anger都發洩在球場上了

我兒四十歲

12年級棒球校隊 從小學開始就打棒球 做捕手 一直打到高中畢業

我兒四十歲

2002年六月你從Lawrenceville高中畢業 在畢業紀念冊裡

我們和Ken在我最喜歡的這張相片旁 寫了我們對你的祝福

 

我兒四十歲

2003 summer Ted得到一筆獎學金 請你,ken Tif一起去澳洲 回來後我讓你們兄弟二人把感想寫下來

文章的最後一段你寫:

“This trip truly taught me many things and provided new experiences that I can turn to. It tested my patience, attacked my physical strength, and most importantly forced me to stand up to my deep rooted fears. But in the end, I was able to conquer all the challenges, and now can remember my trip to Australia as a fun yet educational experience.”

我兒四十歲

2004-2005 大三那年 你到北京大學做交換學生一年 
從小我就“逼”你們學中文 在北京的那一年 你的中文進步神速

我兒四十歲

2006年大四了 你寫了一篇儒家思想在台灣 得到很不錯的成績

 

 

7/16/2011

你在北京天主教東堂結婚 你對Claire說

“I promise that I will love you, cherish you, respect you. I will also give my all to make sure that we grow and learn together through all life’s challenges and difficulties. And I love you with all my heart. ”

 

我兒四十歲

你和Claire以這張卡片感謝許多遠道而來見證婚禮的親朋好友
 
 
2014年1月31日你30歲
你給我和爸的訊息 寫著你進入30歲的感受與心態
30 而立. That's something that I think I've moved towards the past few years. I still have many many shortcomings like my laziness and lack of confidence in some areas. But I think one of the greatest lessons 爷爷 taught me was the picking of our names. 修身,齐家,治国,平天下. Although that's a little different from 家齐国治邦宁, it is what has stuck in my head since the first days at Lawrenceville. I thought that you do each one and then move to the next. But little did I realize that the point of growing up and maturing is to take on more and not merely move on. For the longest time, I thought how can I 齐家 when I wasn't even strong enough myself. But I have realized that I will always need to better myself even as I start taking responsibilities for my family. One day, when I become more successful and start influencing the greater community, I will always need to remember the first two. 爷爷 and 阿公 are the perfect role models to show the lengths they went to help others. I will remember that as I continue to move on in my life

我兒四十歲

2014年7月 30歲的你做爸爸了 在你心中最重要的“家”更完整了
 
 
2014年9月27日 你寫下了當時的心情

”Yesterday was the last game for Derek Jeter in the Bronx and it feels like a large part of my youth has slipped away. As I reflect on it, I realize how much he and the Yankee teams of that era influenced me.

I remember waking up early to watch the 1996 world series in Hong Kong and Charlie Hayes catching that last ball off third. I remember the late nights at Lawrenceville listening to the postseason games. I remember the heartbreak of losing to the diamondbacks as I watched in the upper house TV room. I remember crowding around my makeshift TV in darnell hall watching Aaron Boone beat the soxs. I remember the joy of 2009 in our little studio in Quincy. And I will also remember running from the toilet to watch the game winning hit in his last Bronx game. As Kaelyn and texiao grow up, I can tell them about a man and a team that I can trace my own youth through. I was lucky that the player I chose to idolize ended up being one of the classiest ones as well.“

是的, 從你幼稚園開始洋基隊的Don Mattingly就是你的偶像

一直到Derek Jeter,二十多年來,這兩位洋基人造就了你這位 "洋基鐵粉”

你甚至跟小小說 絕對不可以成為紅襪隊的粉絲 因為紅襪是洋基的世仇我兒四十歲

 

 

2017年2月 阿公走了 你寫下阿公對你的影響 今天再看你的話語讓媽媽更想念阿公了

As I have grown older, matured, married and become a father, I realize now that you somehow are an even greater person than how I viewed you as a child. The older I get, the more I realize the difficulty in being ethical, kind and humble. We are all seduced by luxury, money, laziness and power. Our childhood ideals and sense of righteousness slowly but surely erode against the winds of time. We see injustice and even worse we see that bad people seemingly come out ahead. We see how money and power change even the most steadfast people. Your greatest gift to your family is you showed us all that good people can thrive in this world. Through talking to mom and 阿婆, and reading your book, I know that I must stand up for what is right and to help people that are less fortunate than us. I see that conducting yourself with honor and integrity is the surest way to earn the love and respect of the people that matter most.  You have earned my love, respect and admiration for as long as I shall live.  

我兒四十歲

2018年2月最會撒嬌的妹妹加入你的生活 讓你更滿意啦

 

那一年 2018年7月 爺爺被天主接走 你是爺爺的大孫子 你寫下了爺爺對你的影響 讓你這一代的于家人更能了解爺爺(姥爺)的精神

 I saw in him someone who should have reaped the fruits of his labour in old age but still continued to find new things to occupy his mind and curiosity. This reminds me of Cicero’s age old words of wisdom - 

 

The best armour for old age is a well spent life preceding it. A life employed in the pursuit of useful knowledge, in honourable action and the practice of virtue. In which he who labours to improve himself in youth will in age reap the happiest fruits among them. Not only because these will never leave the man, even in the extremist old age, but because a conscience bearing witness to a life well spent, together with the remembrance of past good actions, yields an unspeakable comfort to the soul. 

 

Despite the last years of his life with this terrible illness, I hope his soul was comfortable. His example of working hard when he did not need to is such an inspiration for me. As I get older, I have just begun to understand that working hard, suffering and persevering provides more happiness and satisfaction than any material possession. I understand now that he worked so hard because it gave him so much pleasure. I will always carry this lesson with me. 

 
阿公和爺爺地下有知 會非常高興 因為你繼承了他們二人的精神和特質 

我兒四十歲

2023年2月 已經滿39歲的你帶著全家到德州Austin 住在ken的家裡
看到這一大盤德州著名的燒烤肉 妹妹笑的很開心 因為她最喜歡吃肉呀

我兒四十歲

到了德州當然要去shooting range 小小她們也開了洋葷

我兒四十歲

三月初兄弟二人和Brandon一起到加拿大滑雪
你們三人從小一起長大 每年一起滑雪
出了社會以後 你們就很少有機會見面
這次是十多年來第一次再次共聚 真開心

我兒四十歲

3月8日你們在Roger's Pass 

我兒四十歲

4月底和Jerry共聚
Jerry是你在New Jersy North End幼稚園交的第一個朋友
那時的你完全不會說英文 也聽不懂
Jerry讓你完全不孤單 

我兒四十歲

這是1994年7月暑假回到New Jersey和Jerry一起的合照
1993年我們搬到香港 離開的那天 Jerry的媽媽Donna來家裡送行, 說Jerry沒辦法來 因為太傷心 在家哭個不停
之後的兩三年每個暑假我們都回NJ 讓你們共聚
從六歲開始的友誼一直持續到現在 二個兒時好友都定居在波士頓 真好

我兒四十歲

四月初兄弟二人一起跟我們facetime 這是我和爸最開心的時候我兒四十歲
 
 
2023年4月14日
晚上十一點多你和公司幾個大老闆及夏威夷銀行的客戶晚餐後打電話給我 聽出你的興奮和欣慰 因為長久以來的辛苦終於要有結果了 在CREA超過三年的努力得到認可
我傳給你“ 天將降大任於斯人也 必先苦其心志 勞其筋骨 餓其體膚 行拂亂其所為 所以動心忍性 增益其所不能”
特別上網找到翻譯
“When Heaven is about to place a great responsibility on a great man, It always frist frustrated his spirit and will, exhausts his muscles and bones, exposes him to starvation and poverty, harasses him by troubles and setbacks so as to stimulate his spirit, toughen his nature and enhance his abilites."
你回我:
Thanks Mom. Life is suffering and struggle, you can either choose to meet the challenge or shrink away from it. I have never given up fighting to meet a challenge. Sometimes they work out like Lawrenceville, sometimes they don't like the CFA but the only way to keep getting better is
just to stay in the fight and work through it until the original goal is not worth pursuing anymore. I like
Teddy Roosevelt's the man in the arean quote ~ It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; sho errs, who comes short again the again. Because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends hisslef in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he falls, at least falls while daring greatly, so that his place shalll never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat."
 
 
2023年5月12日
今天和你在電話上的閒聊 你說:
 ”西方人受到法國 尚-雅克 盧梭(Jean-Jacques Rousseau)的影響 崇尚個人自有
亞洲人則注重群體 容易被群體的壓力影響
東方人怕犯錯 所以很多事沒有把握就不敢去嘗試
西方人注重的是從錯誤中學習“
我從你的話語中更加理解你對事情的想法和做法了

我兒四十歲

2023年6月我們在波士頓團聚 二個女兒和爸爸感情特好

我兒四十歲

2023年6月23日我們到New Jersey參加Michael的婚禮 

我兒四十歲

回到你們兒時的home town 一定要去吃這家Ray's Pizza 

我兒四十歲

帶兩個女兒回到你從幼稚園唸到小學三年級的學校North End 
你說現在的North End排名很不錯 硬體設施的確增進不少
想到三十多年前 每天早上送你們兄弟二人到學校 你和Ken從這個門進學校 下午來接你們
怎麼三十多年就這樣飛快的過去了我兒四十歲

我兒四十歲

6月24日我和爸帶Claire和girls 搭長榮班機飛台北
二個女兒和你依依不捨 因為有將近兩個月見不到彼此我兒四十歲
可能有很多人會很高興有這麽長的空擋可以做自己的事
但你不會 因為你是一個family man 任何事都比不上和家人在一起的重要
我兒四十歲
7月初到Austin 表弟Ted也飛來相聚 

我兒四十歲

7月和Ken去加拿大的Calgary Stampede 之後還去了Edmonton好友家

 

7月22日那個週末ken再飛到波士頓陪你 二兄弟相聚幾天 好好聊聊 really nice

27日星期四 你下班後自己開車到Montreal住三天 之前你曾猶豫是否自己要走這一趟

ken勸你 就去吧 他跟你說 何時才會再有這個機會 travel by yourself

結果你很高興你去了 雖然Montreal去過好幾次 但這次有更多時間去發掘這個城市的美好

 

8月5日 你在電話中跟我分享了你最近每天meditation得到的感想

說 人的一生中最需要有下面四個特質 

Consistency

Commitment

Integrity

Relationship

我還要加上一個 ~ Empathy 同理心 ~ 你肯定同意的

因為你就是一個非常有同理心的人我兒四十歲

我兒四十歲

8月18日 那個週末ken pris再飛到波士頓來看你

和好友Jerry相見歡

我兒四十歲

你們小的時候我們常去吃的Uno在波士頓也有一家 為了兒時的記憶 當然要去吃啦

爸最高興你們兄弟二人感情非常好

爸在我們的群組寫了:

爸為你們高興! 因為兄弟之情會隨著每個人的不同想法,人生觀,及各有各的家庭和事業逐漸淡化,

但你們的血肉之情,你們珍惜並維持,爸百年之後也會以你們為傲,知道你們會永遠的相互支持及鼓勵。

2023.10.14下午飛香港15日飛波士頓.jpg

10月初你回台北一個星期 主要是要回來看阿婆 

我兒四十歲

在台北時間太少 但也做了不少事 例如打拳

我兒四十歲

打球

2023.10.11兴家和我们在中正纪念堂.jpg

我兒四十歲

我和你在中正紀念堂走一圈 之後經過介壽公園 總統府 再走到西門町 北門坐捷運去中山站 那天天氣真舒服 

2023.10.8渡邊.jpg

我們都非常珍惜短短一個星期的美好相聚 

10月14日你在桃園機場坐上飛機 你給我們的message

On plane now, thanks dad and mom for spending the time with me this week. It was a lot of fun and very nice to be home.

是的,我最親愛的大兒子,這七天每天有你在身旁,日子真美好!

我兒四十歲

11月的感恩節你帶著家人開車到Montreal

Ken也從德州飛過去

Ken發來這張相片 你騎車帶著兩個女兒

這種小簍子基本就是坐一個小小孩 

結果兩位不算小小孩的女兒坐上去

加上電動壞了 變成真正的人力車我兒四十歲

讓你這位老爸騎得累壞了

後來Ken接手 他說這個運動還真的挺累人的 我兒四十歲

 

12月8日 你發來訊息“Finally closed, need to close with Fannie in a week but the hard work is dong!"

我心中那塊大石頭終於放下了 因為這個Project讓你付出了巨大的心力 這一年多看到你幾乎身心俱疲 真的很心痛 但我知道你不會放棄的

所以看到這個訊息真的太高興了

12月20日 你的訊息”Fannie case closed!

簡簡單單三個字 後面的冷暖真的只有你自己才知道

 

終於可以好好過這個聖誕新年假期了

你們一家四口從波士頓飛往Austin

和Ken共度聖誕

我兒四十歲

Ken回台北後 你們去了San Antonio

我兒四十歲

和最親愛的家人共度時光是你最大的樂趣

我兒四十歲

到朋友的牧場體驗真正的德州佬生活

你說這次的德州行讓你學到一些從來不知道的生活知識

 

2024年1月5日你們四人從德州回到波士頓

第二天你就飛夏威夷 出差工作 真的是馬不停蹄

我兒四十歲

1月10日我和爸從台北 過境東京 飛到夏威夷 

特別在你公事即將結束時才來 省得你一邊要工作 一邊還要操心我們

我兒四十歲

我們在夏威夷只停留四個晚上,1月14日我們飛回東京,你飛回波士頓

我兒四十歲

短短四天 在美麗的夏威夷 在你40歲生日前 爸媽和你共度了美好時光 特別珍惜

我兒四十歲

你從溫暖的夏威夷回到路上還有積雪的波士頓,你說: From 80 degrees in Hawaii to 20 degrees snow and sleet...
但二個女兒的笑容肯定比夏威夷的陽光還燦爛吧
 
從夏威夷離開時 我給你的message:
It's very nice to spend some time with you Jon before your 40th birthday. Find your own joy is the most important thing after this milestone.
I believe you definitely will! Be happy!!! No worries!!!!
 
你回: 
Yes, It was very nice to spend some time. I feel older for the first time this year and seems lie there is never enough time.
The hard part to finding joy is to find joy and yet be productive too. It's easy for me to find joy but just not that productive, haha
 
你從小到大循規蹈矩 從求學到職場 一直兢兢業業 絕不走捷徑
今天的你可以算是有些小小成就
但你還是不停地鞭策自己 絲毫不敢懈怠
你說過 你根本不在意成功不成功 你在意的是做任何事都要對得起自己 要全力以赴
難怪你最喜歡Teddy Roosevelt's The Man In The arena
但是媽媽今天要跟你說
Take it easy! Enjoy your lifel!我兒四十歲
 

我兒四十歲

2024年1月24日 你從波士頓飛到Wisconsin出差
發來這張相片 說“Beautiful Milwaukee!" 怎麼我覺得是個鳥不生蛋的地方 😁
Madison是你的目的地 這兩年到這裡出差多次 
這次是他們請你們來參加動工儀式(ground breaking ceremony)
市長也來參加
這個Project是你堅持不懈的努力 克服了多少的困難 終於促成了Invester Fannie Mae 和Madison的developer開發商
一起興建Wisconsin州有史以來最大的一宗affordable housing property
今天的你最應該收穫甜美的果實  😁

我兒四十歲

25日從Madison回到波士頓已經過了午夜
第二天星期五在家裡遠距上班 下了班帶女兒開車去Loon
冬季的每一個週末都要帶女兒去滑雪 這是你的最愛
你說”They are both at a good age, really fun to be around!"
爸媽要你Enjoy your life! 大概這就是了我兒四十歲
 
 
 
我最貼心的大兒子,今天你40歲!
你在DC出差 生日這天的晚餐是跟你最重要的客戶Fannie Mae吃應酬飯
明天回到波士頓後 ken和表妹Pris飛來為你補慶祝 你們一起帶女兒們去Killington滑雪
好好享受吧
爸媽祝福你 在天主的垂憐和保守下 
平安與喜樂永遠與你同在
 
 
我兒四十歲我兒四十歲我兒四十歲
 
 
 
arrow
arrow
    全站熱搜

    wawa 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()